Alcohol en uit eten tijdens het afvallen

Alcohol en uit eten tijdens het afvallen

Het is prima mogelijk om regelmatig uit eten te gaan en af en toe alcohol te drinken zonder je progressie te saboteren. Het laatste wat je wil doen als je probeert af te vallen is je sociale leven volledig aan de kant zetten omdat je een paar kilo kwijt wil.

Je moet altijd op zoek naar een duurzame oplossing voor de lange termijn. Hoe lang denk je het vol te houden om als een kluizenaar te leven zodat je maar niet in de verleiding komt om te veel te eten of drinken?

Daarnaast is het ook simpelweg niet gezellig om alle leuke dingen te moeten skippen, de kwaliteit van leven zou nooit achteruit moeten gaan op het moment dat je besloten hebt om je levensstijl om te gooien en je droom fysiek te behalen. Voeding en training zou je leven moeten verrijken in plaats van beheersen!

Daarnaast is het even loslaten van alle regeltjes en restricties om een fijne tijd te hebben met familie of vrienden ook nog is goed voor geest en gezondheid.

Maar hoe doe je dat dan? Dat gaan we je nu leren!

 

Stap 1: Hoeveel calorieën heb je nodig voor eten?

Hoeveel calorieën moet je rekening mee houden qua eten? Ga je naar een all you can eat buffet of wil je een stuk taart? Beide zijn in te plannen van te voren en je kunt rekening houden met hoeveel calorieën je gaat eten. Als je al weet waar je gaat eten kun je van te voren het menu checken op de website en de calorieën vast inschatten.

Als jij elke dag 2000 calorieën moet eten om af te vallen, wil je dus zorgen dat je hier niet teveel overheen gaat. Neem 2 kleinere maaltijden voordat je uit eten gaat zodat je dus meer ruimte hebt in de avond. 2 maaltijden van 500 kcal betekent dat je er nog 1000 over hebt voor het avond eten.

Als jij ervoor zorgt dat je die 2 maaltijden hoog in volume en verzadiging eet dan hoef je ook zeker geen honger te hebben. Zorg voor veel groente of fruit en een magere eiwitbron erbij. Voor inspiratie kun je hier heerlijke recepten checken op onze website!

 

Stap 2: Hoeveel calorieën heb je nodig voor drank of fris?

Uiteraard zijn zero producten hierbij al je redding. Zoetstoffen als aspartaam zijn duizenden keren onderzocht en telkens weer komt eruit dat het volledig veilig is. Vervang je normale frisdrank voor zero frisdrank en je spaart al honderden calorieën uit. Ga je drinken? Houdt er dan rekening mee dat bier en wijn hoog in calorieën zijn en natuurlijk totaal niet verzadigen. Betere alternatieven zijn dus vodka cola zero of vodka spa rood. Wil je wel bier of wijn? Pas het in je calorie budget!

Het beste werkt om van te voren dit met jezelf af te spreken. Hoeveel kcal ga jij uitgeven aan bier of wijn? Natuurlijk hoeven we niet uit te leggen dat alcohol niet goed is voor het lichaam, dus het is verstandig om je alcohol consumptie te beperken. En na 10 bier is het lastig calorieën tellen!

 

 

Stap 3: Spaar van te voren calorieën op

Stel dat je per dag 2000 calorieën mag. Als je 2 dagen van te voren 300 calorieën per dag minder eet, spaar je dus 2 x 300 calorieën. Deze kun je bij de dag dat je een feestje hebt optellen en mag je die dag dus 2600 calorieën!

Het gaat uiteindelijk om je calorieën budget per week. Dus op deze manier zit je nog steeds keurig op je weekbudget van 7 x 2000 = 14.000 kcal, maar heb je wel een leuk feestje gehad en saboteer je de progressie niet!

Achteraf minder calorieën eten, dus achteraf compenseren is iets wat we niet aanraden. Dit is niet fijn voor je relatie met voeding en kan ervoor zorgen dat je dit ongepland vaker gaat doen. Je wil niet de gedachtegang creëren dat je altijd meer mag eten omdat je het de dagen erna wel weer goed maakt.

Eet jij een dag meer dan wat in je planning stond? Lukt het een maaltijd niet om te diëten? Maak je niet druk en pak het originele plan zo snel mogelijk weer op. Fouten maken is menselijk en dit hoef je echt niet te zien als falen. Zie het als een leermoment, hoe kun je dit de volgende keer anders aanpakken?

Succesvol afvallen betekent gaandeweg leren, evalueren, en meteen weer terug naar je oorspronkelijke plan!

 

Stap 4: Reken extra calorieën

Tenzij jij als je uit eten gaat graag je keukenweegschaal mee wil nemen (dit zou je niet moeten willen natuurlijk), zal je dus je eten moeten gokken. Dit is ook prima om af en toe te doen. Houd er wel rekening mee dat iedereen altijd de calorieën per maaltijd onderschat. Schat je calorieën per maaltijd en reken er maar 100 of zelfs 200 calorieën bij, dan zit je meer in de buurt!

Dus als jij vermoed dat je maaltijd 500 kcal bevat, kun je er gerust 700 voor tellen. Als jij cliënt bent bij ons kun je een foto sturen van je maaltijd naar je coach, deze zal je dan helpen met het inschatten van de calorieën.

 

Stap 5: Houd je aan je vooraf ingenomen plan

Als jij hebt ingeschat dat je 1600 calorieën nodig hebt op een avond kun je dus van te voren alles inplannen. Hoeveel calorieën ga je eten en hoeveel ga je er drinken? Past er 3 vodka cola zero in? Houd je daar dan ook aan!

 

Stap 6: Geniet!

Geniet van je avond, dit is zoveel belangrijker dan jezelf opsluiten thuis en meer waardevol dan je doelstelling. Het gaat, zoals je hierboven hebt kunnen lezen, prima samen!

Succesvol afvallen betekent dat je op de langere termijn minder calorieën eet. Hoe meer restricties jij jezelf oplegt, hoe moeilijker het wordt en hoe sneller je de mist ingaat. Ontspan, laad de batterij op en start morgen weer met frisse moed.

Het creëren van waardevolle herinneringen met mensen die je liefhebt is zoveel belangrijker dan een paar honderd calorieën minder eten!

 

Stap 7: Evalueer en ga terug naar je oorspronkelijke plan

Is het toch mis gegaan en heb je het plan niet vol kunnen houden? Dit is menselijk, we maken allemaal fouten. Dit hoef je niet te zien als falen maar als leermoment. Bedenk je waarom en waar het is fout gegaan en hoe je dit de volgende keer kunt voorkomen.

Vervolgens ga je terug naar het oorspronkelijke plan en je calorieën. Ga nooit achteraf je calorieën compenseren door veel minder te eten erna of extra cardio te doen. Dit zorgt voor een ongezonde relatie met voeding op de lange termijn en dat het de volgende keer zeker weer misgaat!

 

Dit is niet iets wat gemakkelijk is, dat weten wij ook. Maar het kan wel. Jouw dieet moet dit soort dingen sporadisch toelaten want anders ga je het onmogelijk volhouden. Kies samen met iemand die er verstand van heeft voor een realistisch plan. Een plan met niet teveel restricties en haalbaar op de langere termijn!

Natuurlijk kunnen wij je daarbij helpen. Kijk hier voor iedereen die je is voorgegaan en hier kun jij je aanmelden voor coaching. Dan leren wij je hoe je kunt afvallen terwijl je leven leuk blijft!

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *